AC.303, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 주님 강림의 때에 유대인들의 모습

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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사람은 그가 설득된, 즉 인정하고 믿는 모든 것을 통해 일종의 생명을 얻습니다. 설득되지 않았거나 인정도 믿지도 않는 것으로는 사람의 마음에 아무 영향도 끼칠 수 없습니다. 그리고 그래서 인정할 정도로 설득되었고 아직 부인하지는 않고 있는 한, 아무도 거룩한 것들을 모독할 수 없습니다. 인정하지 않는 사람들은 아마 알면서도 마치 모르는 것처럼 있습니다. 존재하지 않는 것들을 아는 사람들처럼 말이지요. 주님 강림의 때에 유대인들의 모습이 저랬습니다. 그래서 말씀에서 저들을 가리켜 황폐해졌다’, 혹은 파괴되어 초토화되었다’, , 더이상 무슨 신앙이라는 게 없다 하는 것입니다. 이런 상황 가운데서는, 말씀의 속뜻이 그들에게 오픈된다고 해서 그들이 무슨 해를 받거나 하는 일은 전혀 없습니다. 그들은 비록 보고 있으나 아직 못 보며, 듣고 있으나 아직 못 듣기 때문입니다. 이들의 마음은 꽉 막혀 있습니다. 이들에 관하여 주님은 이사야에서 말씀하셨습니다. A man acquires a life by all the things he is persuaded of, that is, which he acknowledges and believes. That of which he is not persuaded, or does not acknowledge and believe, does not affect his mind. And therefore no one can profane holy things unless he has been so persuaded of them that he acknowledges them, and yet denies them. Those who do not acknowledge may know, but are as if they did not know, and are like those who know things that have no existence. Such were the Jews about the time of the Lord’s advent, and therefore they are said in the Word to be “vastated” or “laid waste,” that is, to have no longer any faith. Under these circumstances it does men no injury to have the interior contents of the Word opened to them, for they are as persons seeing, and yet not seeing; hearing, and yet not hearing; whose hearts are stopped up; of whom the Lord says in Isaiah:

 

9여호와께서 이르시되 가서 이 백성에게 이르기를 너희가 듣기는 들어도 깨닫지 못할 것이요 보기는 보아도 알지 못하리라 하여 10이 백성의 마음을 둔하게 하며 그들의 귀가 막히고 그들의 눈이 감기게 하라 염려하건대 그들이 눈으로 보고 귀로 듣고 마음으로 깨닫고 다시 돌아와 고침을 받을까 하노라 하시기로 (사6:9-10) Go and tell this people, Hearing hear ye, but understand not, and seeing see ye, but know not. Make the heart of this people fat, and make their ears heavy, and smear their eyes, lest they see with their eyes, and hear with their ears, and understand with their heart, and be converted, so that they be healed. (Isa. 6:9–10)

 

사람들이 그런 상태, 즉 너무나 황폐해져서 더 이상 아무것도 안 믿는 상태(앞서 말씀드린 대로, 그들이 신앙의 신비들을 모독할 수 없는)가 될 때까지 신앙의 신비들은 밝히 알려지지 않는다는 것을 주님은 같은 이사야 계속 이어지는 구절들에서 아주 분명히 선포하고 계십니다. That the mysteries of faith are not revealed until men are in such a state, that is, are so vastated that they no longer believe (in order, as before said, that they may not be able to profane them), the Lord also plainly declares in the subsequent verses of the same prophet:

 

11내가 이르되 주여 어느 때까지니이까 하였더니 주께서 대답하시되 성읍들은 황폐하여 주민이 없으며 가옥들에는 사람이 없고 이 토지는 황폐하게 되며 12여호와께서 사람들을 멀리 옮기셔서 이 땅 가운데에 황폐한 곳이 많을 때까지니라 (사6:11-12) Then said I, Lord, how long? And he said, Even until the cities are desolated, so that there be no inhabitant; and the houses, so that there be no man, and the ground be utterly desolated, and Jehovah have removed man. (Isa. 6:11, 12)

 

그를 일컬어 지혜로운 혹은 인정하고 믿는 ‘사람’이라 하고 있습니다. 유대인들은, 이미 말씀드린 것처럼, 주님이 오셨을 때 그 정도로 황폐한 상태였습니다. 같은 이유로, 그들은 지금도 여전히 탐욕, 특히 욕심으로 말미암아 그런 황폐함 가운데 있습니다. 그들이 비록 주님에 관해 수천 번을 듣고 있고, 또 그들의 교회 여러 표상들이 그 어느 것 하나 다 예외 없이 주님을 가리키고 있음에도 불구하고 말이지요. 그들은 여전히 아무것도 인정하지 않으며, 안 믿고 있습니다. 이것이 노아 이전 고대인들이 에덴동산에서 내쫓기고 황폐해진, 심지어 더이상 어떠한 진리도 인정할 수 없는 지경까지 황폐해진 이유였습니다. He is called a “man” who is wise, or who acknowledges and believes. The Jews were thus vastated, as already said, at the time of the Lord’s advent; and for the same reason they are still kept in such vastation by their cupidities, and especially by their avarice, that although they hear of the Lord a thousand times, and that the representatives of their church are significative of him in every particular, yet they acknowledge and believe nothing. This then was the reason why the antediluvians were cast out of the garden of Eden, and vastated even until they were no longer capable of acknowledging any truth.

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 AC.302, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 유대인들에게는 신앙의 신비들이 절대로 계시되지 않은 이유

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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이것이 왜 유대인들에게는 신앙의 신비들이 절대로 계시되지 않았는가 하는 이유입니다. 그들은 사람의 사후에도 삶이 있다는 것과 주님이 그들을 구원하시러 세상에 오실 것이라는 말씀들조차 전혀 귀기울이지 않았습니다. 그들은 정말 대단할 정도로 무지하고 어리석더니, 그때도 고집스럽게 그랬고, 지금도 그래요, 속 사람의 존재나 내적인 것들에 관해 그때도 몰랐고, 지금도 그렇습니다. 그들이 만일 그걸 인정하고자 전부터 그걸 알았었거나 지금 알게 된다면, 그들은 기어코 그걸 신성모독, 기어코 저세상에서 자기들 몫의 어떤 구원도 남겨 놓지 않을 그런 캐릭터들이기 때문입니다. 이것이 주께서 요한복음에서 하신 말씀의 의미입니다. This is the reason why the mysteries of faith were never revealed to the Jews. They were not even plainly told that they were to live after death, nor that the Lord would come into the world to save them. So great were the ignorance and stupidity in which they were kept, and still are kept, that they did not and do not know of the existence of the internal man, or of anything internal, for if they had known of it, or if they now knew of it, so as to acknowledge it, such is their character that they would profane it, and there would be no hope of any salvation for them in the other life. This is what is meant by the Lord in John:

 

그들의 눈을 멀게 하시고 그들의 마음을 완고하게 하셨으니 이는 그들로 하여금 눈으로 보고 마음으로 깨닫고 돌이켜 내게 고침을 받지 못하게 하려 함이라 하였음이더라 (요12:40) He hath blinded their eyes, and stopped up their heart, that they should not see with their eyes, nor understand with their heart, and convert themselves, and I should heal them. (John 12:40)

 

그리고 주께서 그들에게 풀이 없이 비유로만 말씀하신 이유입니다. 안 그러면 그들이 보며 들으며 깨닫게 되기 때문입니다. 주님이 친히 말씀하신 것처럼 말입니다. And by the Lord speaking to them in parables without explaining to them their meaning, lest (as he himself says),

 

그러므로 내가 그들에게 비유로 말하는 것은 그들이 보아도 보지 못하며 들어도 듣지 못하며 깨닫지 못함이니라 (마13:13) Seeing they should see, and hearing they should hear, and should understand. (Matt. 13:13)

 

같은 이유로, 신앙의 모든 신비가 그들에게는 숨겨졌고, 그들의 교회의 표상들 속으로 봉인되었으며, 같은 이유로, 예언적 스타일 또한 그 캐릭터가 같은 것입니다. 그렇지만, 아는 것이 있고, 인정하는 것이 있습니다. 알고는 있는데 인정하지는 않는 사람은 마치 그걸 몰랐던 사람인 것처럼 있습니다. 그런데 인정해놓고, 나중에 신성모독 및 불경하게 말하는 사람이 있습니다. 이것이 주님이 하신 이 말씀들의 의미입니다. For the same reason all the mysteries of faith were hidden from them, and were concealed under the representatives of their church, and for the same reason the prophetic style is of the same character. It is however one thing to know, and another to acknowledge. He who knows and does not acknowledge is as if he knew not; but it is he who acknowledges and afterwards blasphemes and profanes, that is meant by these words of the Lord.

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 AC.301, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 두 번째 아르카나, 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라’의 속뜻

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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또 다른 아르카나는, 그들이 만일 신앙의 신비들을 배웠더라면 그들은 영원히 소멸되었을 꺼라는 것으로, 이것이 본문, ‘그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라’가 상징하는 것입니다. 그 경우는 이런 것인데요, 사람들이 생명의 질서에 역행하는 삶을 살아온 나머지 이제는 사는 것도, 지혜로워지는 것도 스스로의 힘과 자신들의 본성(own)으로가 아니면 내켜 하지 않을 때, 그들은 신앙에 대해 듣는 모든 걸 그게 과연 그런지 따져보기를 스스로의 힘으로, 그리고 감각과 기억-지식에 속한 자신들의 본성으로 하기 때문에, 필연적으로 부인(denial) 및 그 결과, 신성모독(blasphemy)과 불경(profanation)에 이르게 되고, 그래서 결국, 그들은 세속적인 것들에다가 거룩을 뒤섞는 일을 전혀 아무렇지도 않게 합니다. 사람이 이 지경이 되면, 그는 저세상에서 유죄 선고를 받아 구원받을 아무 희망도 남지 않게 됩니다. 그 이유는, 신성모독으로 섞인 것들은 그렇게 섞인 상태로 있게 되고, 그래서 어떤 거룩한 생각이 떠오를 때마다 그것과 결합 되어 있는 불경한 생각 또한 따라 나오게 되어, 그 결과, 그 사람은 지옥 말고는 그 어떤 데에도 있을 수가 없기 때문입니다. 이런 식으로 섞여 결합된 생각은 무엇이든지 그 한 조각 생각만으로도 저세상에서는 정말 가장 기가 막힌 방법으로 지각이 됩니다. 심지어 영들의 세계에 있는 영들에 의해서, 그리고 천사 같은 영들에 의해서는 훨씬 더 그런데요, 그들은 무슨 한 조각 생각만으로도 어떤 사람의 캐릭터 전체를 정말 절묘하게 지각합니다. 이렇게 결합되어 있는 신성모독과 거룩 간 분리는 지옥과도 같은 고통을 맛보지 않고는 일어날 수가 없는데요, 이런 고통은 사람이 이런 일에 깨어 있어 지옥 자체를 피하려는 듯 주의 깊게 신성모독을 피하고자 할 때 겪는 그런 고통입니다. The other arcanum is that had they been instructed in the mysteries of faith they would have perished eternally, which is signified by the words, “now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity.The case is this: When men have become inverted orders of life, and are unwilling to live, or to become wise, except from themselves and from their own, they reason about everything they hear respecting faith, as to whether it is so, or not; and as they do this from themselves and from their own things of sense and of memory-knowledge, it must needs lead to denial, and consequently to blasphemy and profanation, so that at length they do not scruple to mix up profane things with holy. When a man becomes like this, he is so condemned in the other life that there remains for him no hope of salvation. For things mixed up by profanation remain so mixed up, so that whenever any idea of something holy presents itself, an idea of something profane that is conjoined with it is also there, the consequence of which is that the person cannot be in any society except one of the damned. Whatever is present in any idea of thought in consequence of being conjoined with it, is most exquisitely perceived in the other life, even by spirits in the world of spirits, and much more so by angelic spirits, so exquisitely indeed that from a single idea they know a person’s character. The separation of profane and holy ideas when thus conjoined cannot be effected except by means of such infernal torment that if a man were aware of it he would as carefully avoid profanation as he would avoid hell itself.

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 AC.300, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 첫 번째 아르카나, 여호와 하나님’의 속뜻

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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첫 번째 아르카나인 ‘여호와 하나님’이 주님과, 그리고 동시에 천국을 의미한다는 것과 관련, 말씀을 보면 늘 어떤 비밀스런 이유로, 주님을 어떨 때는 단지 ‘여호와’로만, 어떨 때는 ‘여호와 하나님’으로, 어떨 때는 ‘여호와’와 그리고 ‘하나님’으로, 어떨 때는 ‘주 여호와’로, 어떨 때는 ‘이스라엘의 하나님’으로, 그리고 어떨 때는 ‘하나님’으로만 부르고 있다는 걸 관찰할 수 있습니다. 그래서 보면 창세기 첫 장, 거기 우리의 형상을 따라 우리가 사람을 만들고라는 복수 표현이 나오는 데서는 하나님으로만 일컬음을 받으시는 반면, 천적 인간을 다루는 다음 장부터는 여호와 하나님으로 일컬음을 받으십니다. 그는 여호와라 일컬음을 받으십니다. 그는 홀로 계시고 혹은 사시고, 그래서 만물이 비롯되는 에센스(from essence)이시기 때문입니다. 그리고 하나님이라 일컬음을 받으십니다. 전능하시며, 그래서 만물이 비롯되는 능력(from power)이시기 때문입니다. 말씀에서 이런 구분들이 있는 데를 보면 분명합니다. (49:4, 5; 55:7; 18:2, 28, 29, 31; 31:14) As regards the first arcanum—that by “Jehovah God” is meant the Lord and at the same time heaven—it is to be observed that in the Word, always for a secret reason, the Lord is sometimes called merely “Jehovah,” sometimes “Jehovah God,” sometimes “Jehovah” and then “God,” sometimes the “Lord Jehovih,” sometimes the “God of Israel,” and sometimes “God” only. Thus in the first chapter of Genesis, where it is also said, in the plural, “Let us make man in our image,” he is called “God” only, and he is not called “Jehovah God” until the following chapter, where the celestial man is treated of. He is called “Jehovah” because he alone is or lives, thus from essence; and “God,” because he can do all things, thus from power; as is evident from the Word, where this distinction is made. (Isa. 49:4, 5; 55:7; Ps. 18:2, 28, 29, 31; 31:14)

 

4그러나 나는 말하기를 내가 헛되이 수고하였으며 무익하게 공연히 내 힘을 다하였다 하였도다 참으로 나에 대한 판단이 여호와께 있고 나의 보응이 나의 하나님께 있느니라 5이제 여호와께서 말씀하시나니 그는 태에서부터 나를 그의 종으로 지으신 이시요 야곱을 그에게로 돌아오게 하시는 이시니 이스라엘이 그에게로 모이는도다 그러므로 내가 여호와 보시기에 영화롭게 되었으며 나의 하나님은 나의 힘이 되셨도다 (사49:4-5)

 

악인은 그의 길을, 불의한 자는 그의 생각을 버리고 여호와께로 돌아오라 그리하면 그가 긍휼히 여기시리라 우리 하나님께로 돌아오라 그가 너그럽게 용서하시리라 (사55:7)

 

2여호와는 나의 반석이시요 나의 요새시요 나를 건지시는 이시요 나의 하나님이시요 내가 그 안에 피할 나의 바위시요 나의 방패시요 나의 구원의 뿔이시요 나의 산성이시로다 28주께서 나의 등불을 켜심이여 여호와하나님이 내 흑암을 밝히시리이다 29내가 주를 의뢰하고 적군을 향해 달리며 내 하나님을 의지하고 담을 뛰어넘나이다 31여호와 외에 누가 하나님이며 우리 하나님 외에 누가 반석이냐 (시18: 2, 28-29, 31)

 

여호와여 그러하여도 나는 주께 의지하고 말하기를 주는 내 하나님이시라 하였나이다 (시31:14)

 

이런 이유로, 사람과 대화한, 그리고 무슨 능력을 가진 걸로 여겨진 모든 천사나 영을 일컬어, ‘하나님’이라 하였습니다. 시편 말씀처럼 말이지요. On this account every angel or spirit who spoke with man, and who was supposed to possess any power, was called “God,” as appears from David:

 

하나님은 신들의 모임 가운데에 서시며 하나님은 그들 가운데에서 재판하시느니라 (시82:1) God hath stood in the congregation of God, he will judge in the midst of the gods; (Ps. 82:1)

 

무릇 구름 위에서 능히 여호와와 비교할 자 누구며 신들 중에서 여호와와 같은 자 누구리이까 (시89:6) Who in the sky shall be compared unto Jehovah? Who among the sons of the gods shall be likened to Jehovah? (Ps. 89:6)

 

2신들 중에 뛰어난 하나님께 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다 3주들 중에 뛰어난 주께 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다 (시136:2–3) Confess ye to the God of gods, confess ye to the Lord of lords. (Ps. 136:2–3)

 

사람들도 능력을 소유했을 때는 시82:6, 요10:34-35를 보면, ‘신들’이라 합니다. Men also as being possessed of power are called “gods,” as in Ps. 82:6; John 10:34, 35.

 

내가 말하기를 너희는 신들이며 다 지존자의 아들들이라 하였으나 (시82:6)

 

34예수께서 이르시되 너희 율법에 기록된 바 내가 너희를 신이라 하였노라 하지 아니하였느냐 35성경은 폐하지 못하나니 하나님의 말씀을 받은 사람들을 신이라 하셨거든 (요10:34-35)

 

모세 또한 ‘바로에게 신’이라는 말을 들었습니다. (출7:1) Moses also is said to be “a god to Pharaoh.” (Exod. 7:1)

 

여호와께서 모세에게 이르시되 볼지어다 내가 너를 바로에게 신 같이 되게 하였은즉 네 형 아론은 네 대언자가 되리니 (출7:1)

 

이런 이유로, 히브리어에서 ‘하나님’이라는 말은 ‘엘로힘’이라는 복수인 것입니다. 그러나 천사들은 자기들 스스로는 그 어떤 아주 작은 힘조차 갖고 있지 않으며, 실제로 그들은 이 사실을 인정하고 있지요, 대신 이 힘이라는 것은 오직 주님으로부터만 오는 것이며, 그리고 오직 한 분 하나님만 계시기 때문에, 그래서 말씀에서 여호와 하나님 하면 그것은 홀로 주님 한 분만을 의미하는 것입니다. 그러나 천사들의 사역으로 어떤 일이 일어나는 곳에서는, 가령 창세기 첫 장에서처럼, 그분은 복수로 표현되십니다. 여기서는 또한 천적 인간 역시 사람으로서, 주님하고는 감히 비교할 수 없고, 대신 오직 천사하고만 비교 가능하기 때문에 이르기를, 그 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었다’, 즉 지혜와 지성을 갖게 되었다 하는 것입니다. For this reason the word “God” in the Hebrew is in the plural number—“Elohim.” But as the angels do not possess the least power of themselves, as indeed they acknowledge, but solely from the Lord, and as there is but one God, therefore by “Jehovah God” in the Word is meant the Lord alone. But where anything is effected by the ministry of angels, as in the first chapter of Genesis, he is spoken of in the plural number. Here also because the celestial man, as man, could not be put in comparison with the Lord, but with the angels only, it is said, the man “is become as one of us, knowing good and evil,” that is, is wise and intelligent.

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 AC.299, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 22절에 들어있는 두 가지 아르카나

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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여기엔 두 가지 아케이나가 있습니다. 첫 번째는, ‘여호와 하나님’이 주님과, 그리고 동시에 천국을 상징한다는 것이며, 두 번째는, 그들에게 신앙의 신비에 대한 가르침을 받게 되면 그들은 영원히 소멸된다는 것입니다. Here are two arcana: first, that “Jehovah God” signifies the Lord, and at the same time heaven; secondly, that had they been instructed in the mysteries of faith they would have perished eternally.

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 AC.298, 창3:22, '여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이'(AC.298-304) - 22절 속뜻 개요

 

22절, 여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니 그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹고 영생할까 하노라 하시고 And Jehovah God said, Behold, the man is become as one of us, knowing good and evil; and now lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives, and eat, and live to eternity,

 

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여호와 하나님’이 처음엔 단수로(in the singular), 그리고 나중엔 복수로(in the plural number) 언급되는 이유는 ‘여호와 하나님’으로 주님을, 그리고 동시에 천사들의 천국을 의미하기 때문입니다. 그가 ‘선악을 알게 되었다’는 것은 그가 천적 인간이 되었고(天的, had become celestial), 그래서 지혜와 지성의 사람이 되었다는 것이며, ‘그가 그의 손을 들어 생명 나무 열매도 따먹을까’라는 것은 그가 절대 신앙의 신비들을 배워서는 안 된다는 말입니다. 만일 그리되면 그는 영원히 구원받을 수 없기 때문인데, 이것이 여기서 말하는 ‘영생(live to eternity)의 의미입니다. The reason “Jehovah God” is first mentioned in the singular, and afterwards in the plural number, is that by “Jehovah God” is meant the Lord, and at the same time the angelic heaven. The man’s “knowing good and evil” signifies that he had become celestial, and thus wise and intelligent; “lest he put forth his hand, and take also of the tree of lives” means that he must not be instructed in the mysteries of faith, for then never to all eternity could he be saved, which is to “live to eternity.”

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제 1 장

소년 시대

 

탄생

성 프란치스코는 1181년 말, 혹은 1182년 초에 이탈리아 아씨시의 움부리아에서 태어났다. 아씨시는 '이탈리아의 갈릴레아'라고 불리는 지방으로, 당시 로마 제국에 속해 있었다. 아씨시는 인구가 만 명도 못되는 조그만 곳으로, 해발 1,300 미터나 되는 수바시오산 기슭에 위치하여, 그 앞에 페루지아에서 스폴레토에 걸쳐 펼쳐진 넓은 평원이 내려다 보이는, 고독과 정적, 평화가 가득 깃든 마을로서, 고요히 귀 기울여 보면, 계곡에서 물 흐르는 소리가 노을 속에서 잔잔히 들려온다. 지금도 그곳에는 프란치스코의 무덤이 있고, 프란치스코회의 여러 건물들과 그의 생가 자리에 지은 건물들 등 그의 생애와 관계된 기념 성당들이 있다...

 

교육

대부분의 전기에는, 프란치스코는 학문을 배우지 못한 사람이라고 했다. 물론 프란치스코는 신학이나 교리서 공부는 못한 사람이요, 또 성직자의 학문이나 그 당시 일반 사람들이 갖고 있던 사회적 학식에도 정통하지 못한 것은 사실이다. 그렇게 무식한 사람이 어떻게 여러 시대, 여러 나라 사람들의 영혼에 800년 동안이나 절대적인 깊은 감동과 공명을 계속 줄 수 있었겠는가...

 

전쟁

프란치스코가 태어난 시대는 이탈리아 반도가 전쟁과 내란의 도가니 속에 소용돌이치던 시대였다. 황제와 교황이 싸우고, 공작과 후작들은 황제에게 반역하고, 평민들은 귀족들에게 반항하고, 도시는 도시끼리 서로 다투고 싸웠다...

 

 

 

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AC.22, 창1:5, '저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라'(AC.22-23)

※ AC.22, 창1:5, '저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라'(AC.22-23) 5절, 저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라 And the evening and the morning were the first day. 22 ‘저녁’이 의미하는 바와 ‘아

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AC.23, 창1:5, '저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라'(AC.22-23)

※ AC.23, 창1:5, '저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라'(AC.22-23) 5절, 저녁이 되고 아침이 되니 이는 첫째 날이니라 And the evening and the morning were the first day. 23 말씀에서 ‘날’(day)을 가지고

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