출16, AC.8387–8547

 

만나와 메추라기 (1-36절, 장 전체, AC.8396-8540)

 

 

8395. 앞 장에서는 영적 교회에 속한 사람들의 두 번째 유혹에 대해 다루었는데요, 이는 진리라는 게 썩 좋아 보이지 않는, 그런 지각으로부터 오는 시험이었습니다. 이 장에서는 그 속뜻으로는 세 번째 시험을 다루고 있습니다. 그것은 선의 부족(the lack of good)에서 오는 시험으로, 이스라엘 자손이 원망했던 떡과 고기의 부족이 바로 이걸 의미합니다. 시험 후 그들이 받은 위로는 그들에게 공급된 만나와 메추라기인데요, 여기서 만나는 영적 선(spiritual good)을 의미합니다. 이것이 주님에 의해 그들에게 늘 공급되었다는 사실은, 그들이 이걸 얻기 위해 무슨 케어나 주님을 도운 것도 없는데 말이지요, 이런 사실은 그들이 매일 만나를 공급받았다는 것과 그들이 만일 정량을 초과, 욕심을 부리면 바로 그 안에 번식하는 벌레를 보면 알 수 있습니다The preceding chapter treated of the second temptation of those who were of the spiritual church, which was from truth being perceived as undelightful. In this chapter in the internal sense a third temptation is treated of, which is from the lack of good. By the lack of bread and of flesh, at which the sons of Israel murmured, is signified a lack of good. Consolation after temptation is signified and described by the manna which they received, and by the quail. Manna denotes spiritual good. That this was given to them by the Lord continually, and without any care and aid of theirs, is signified by their receiving the manna daily, and by the worm breeding in it if they gathered more.

 
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출15, AC.8252–8386

 

모세의 노래, 미리암의 노래 (1-21절, AC.8260-8343)

단 물로 변한 마라의 쓴 물 (22-27절, AC.8344-8370)

 

8258. 이 장에 관한 속뜻은 찬양받으시는 주님이신데요, 주님이 주님의 인성(His Human)을 영화롭게 하신 후, 주님은 저세상에서(in the other life) 선한 사람들을 감염시키던 악한 자들은 지옥으로 내쫓으신 반면, 이미 감염되었던 선한 사람들은 천국으로 올리셨다는 점에서 말입니다. 이런 점들이 이 예언적 노래에 담긴 것들의 속뜻입니다. In the internal sense of this chapter the Lord is celebrated, in that after He had glorified His Human, He cast down into the hells the evil who were infesting the good in the other life; and raised into heaven the good who had been infested. These are the things which are contained in this prophetic song in the internal sense.

 

8259. 그 후 영적 교회에 속한 사람들의 두 번째 시험이 속뜻으로 다루어지는데요, 바로 물이 쓴 마라에서 있었던 사람들의 원망(the murmuring of the people at Marah)입니다. 그 후에는 위로(consolation)인데요, 이를 물 샘 열둘과 종려나무 일흔 그루가 있는 엘림(Elim)으로 나타내고 있습니다. Afterward the second temptation of those who were of the spiritual church is treated of in the internal sense, which is described by the murmuring of the people at Marah, where the waters were bitter; and after this, consolation is treated of, which is signified by the encampment at Elim, where were twelve springs and seventy palm trees.

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출14, AC.8120–8251

 

홍해를 건너다 (1-31절, 장 전체, AC.8126-8241)

 

 

8125. 이 장에서 다루는 주제는 그 속뜻으로는 영적 교회에 속한 사람들의 첫 번째 시험과 그들을 지옥 한가운데로 인도하기, 그리고 그때 그들을 향하신 주님의 보호와, 또한 체어리티와 분리된 신앙을 가진 사람들이 지옥으로 가라앉는 것인데요, 거기는 악으로 말미암는 거짓이 있는 곳입니다. 영적 교회에 속한 사람들을 ‘이스라엘 자손’(the sons of Israel)으로, 체어리티와 분리된 신앙을 가진 사람들을 ‘애굽 사람들’(the Egyptians)로 표현하고 있고요, 첫 시험은 이스라엘 자손이 바로의 군대를 보고 원망하는 것으로, 지옥은 이스라엘 자손은 안전하게 인도된 반면, 이집트인들은 수장되고만 ‘숲 바다’(the sea Suph)로, 악으로 인한 거짓은 저들을 덮은 물로 각각 상징하고 있습니다. In this chapter, in the internal sense, the subject treated of is the first temptation of those who are of the spiritual church, and the conducting of them through the midst of hell, and their protection then by the Lord; and also the immersion of those who were in faith separate from charity in hell, where are falsities from evils. They who are of the spiritual church are represented by the sons of Israel; they who are in faith separate from charity by the Egyptians. The first temptation is described by the murmuring of the sons of Israel when they saw the army of Pharaoh. Hell is signified by the “sea Suph” through which the sons of Israel were conducted in safety, and in which the Egyptians were immersed. Falsities from evils are signified by the waters which covered the latter.

 

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