그의 아우의 이름은 유발이니 그는 수금과 퉁소를 잡는 모든 자의 조상이 되었으며 And his brother’s name was Jubal; he was the father of everyone that playeth upon the harp and organ. (창4:21)
417. ‘그의 아우의 이름은 유발이니’는 같은 교회 영적인 것들의 교리를 상징합니다. By “his brother’s name was Jubal” is signified the doctrine of the spiritual things of the same church;
‘수금과 퉁소를 잡는 모든 자의 조상’은 신앙의 진리와 선을 상징합니다. by the “father of everyone that playeth upon the harp and organ” are signified the truths and goods of faith.
418. 앞 절이 사랑의 천적인 것들을 다루었다면, 이번 절은 신앙의 영적인 것들을 다루며, 이걸 ‘수금과 퉁소’로 표현하고 있습니다. The former verse treated of celestial things which are of love, but this verse treats of spiritual things which are of faith, and these are expressed by the “harp and organ.”
하프(※ 본문에서는 ‘수금’으로 번역) 종류의 현악기들이 신앙의 영적인 것들을 상징한다는 것은 여러 가지를 살펴볼 때 분명합니다. That by stringed instruments, such as harps and the like, are signified the spiritual things of faith is evident from many considerations.
표상교회(表象교회, the representative church)의 예배에서는 현악기류와 찬양으로 말고는 딱히 표현할 수 있는 게 없었습니다. 그게 바로 이 경우인데요, 심령이 천국의 기쁨으로 즐거울 때, 그걸 찬양으로, 그리고 옆에서 그 찬양을 받쳐주고, 북돋워 주는 현악기들로 표현하기 위하여 많은 찬양대와 연주자들이 있었습니다. Similar instruments, and also the singing, in the worship of the representative church, represented nothing else, and it was on this account that there were so many singers and musicians, the cause of this representation being that all heavenly joy produces gladness of heart, which was expressed by singing, and in the next place by stringed instruments that emulated and exalted the singing.
이 예배를 마음의 모든 애정을 다해 참여하게 되는데요, Every affection of the heart is attended with this:
그 결과, 이 예배는 찬양과 찬양 관련된 것들로 표현되게 됩니다. that it produces singing, and consequently what is connected with singing.
마음의 애정은 천적인 반면, 관련 찬양은 영적입니다. The affection of the heart is celestial, but the consequent singing is spiritual.
찬양과 그와 유사한 것이 영적인 것을 가리킨다는 사실을 저는 두 종류의 천사 찬양대, 곧 천적, 영적 찬양대를 통해 확인할 수 있었습니다. That singing and that which resembles it denote what is spiritual has been evident to me from the angelic choirs, which are of two kinds, celestial and spiritual.
영적 찬양대는 현악기 소리에 비교되는, 그들의 활기찬 찬양 톤 [sono canoro alato] 때문에 천적 찬양대와 쉽게 구별이 되는데요, 주님의 신적 자비로 나중에 말씀드리겠습니다. The spiritual choirs are easily distinguished from the celestial by their vibrant singing tone [sono canoro alato], comparable to the sound of stringed instruments, of which, by the Divine mercy of the Lord, we shall speak hereafter.
태고인들(太古인들, the most ancient people)은 천적인 것은 심장 지역과, 영적인 것은 폐 지역과 관련이 있다고 보았습니다. 그 결과, 폐와 관련된 것들은 뭐든지, 예를 들면, 찬양하는 소리 및 그와 유사한 것들인데요, 그래서 목소리나 그런 악기들의 소리를 가리켜 영적이다 하는 것입니다. The most ancient people referred what was celestial to the province of the heart, and what was spiritual to that of the lungs, and consequently to whatever pertains to the lungs, as do the singing voice and things like it, and therefore the voices or sounds of such instruments.
이렇게 말씀드리는 근거는 심장과 폐가 마치 사랑과 신앙처럼 일종의 결혼을 표현하는 것일 뿐 아니라 실제로 천적 천사들은 심장 지역에, 영적 천사들은 폐 지역에 속하기 때문이라는 사실입니다. The ground of this was not merely that the heart and lungs represent a kind of marriage, like that of love and faith, but also because the celestial angels belong to the province of the heart, and the spiritual angels to that of the lungs.
이런 것들이 우리가 지금 보고 있는 본문의 의미라는 것은 다음과 같은 사실로도 또한 알 수 있는데요, 이것이 주님의 말씀이라는 것과, 유발은 하프와 오르간을 연주하는 그런 사람의 조상이라는 의미 말고는 아무것도 없거나, 이런 사실을 아는 것이 아무에게도 쓸모없는 것이라면 그런 말씀은 생명 없는 말씀이라는 사실입니다. That such things are meant in the passage before us, may also be known from the fact that this is the Word of the Lord, and that it would be destitute of life if nothing more were implied than that Jubal was the father of such as play upon the harp and the organ; nor is it of any use to anyone to know this.
419. 천적인 것들이 사랑의 거룩한 것들과 거기서 나오는 선들인 것처럼, 영적인 것들은 신앙의 진리들과 선들입니다. As celestial things are the holy things of love and the derivative goods, so spiritual things are the truths and goods of faith;
무엇이 진리인지뿐 아니라 무엇이 선인지 이해하는 것은 신앙에 속한 일이기 때문입니다. for it belongs to faith to understand not only what is true, but also what is good.
신앙의 지식들은 이 둘을 다 포함합니다. The knowledges of faith involve both.
그러나 신앙이 가르치는 것처럼 되는 것은 천적입니다. But to be such as faith teaches is celestial.
신앙은 이들 둘 다 포함하기 때문에, 이 둘이 두 개의 악기, 하프와 오르간으로 상징되는 것입니다. As faith involves both of these, they are signified by two instruments, the harp and the organ.
다들 아시듯, 하프는 현악기이며, 그래서 영적 진리를 상징합니다. The harp, as everyone knows, is a stringed instrument, and therefore signifies spiritual truth;
그러나 오르간은 현악기와 관악기의 중간, 건반악기이며, 영적 선을 상징합니다. but the organ, being intermediate between a stringed instrument and a wind instrument, signifies spiritual good.
420. 말씀에는 다양한 악기들이 나오며, 다들 저마다의 상징들을 갖고 있는데, 주님의 신적 자비로, 적절한 곳에서 말씀드리겠습니다. In the Word mention is made of various instruments, each having its own signification, as will be shown, of the Lord’s Divine mercy, in its proper place;
하지만 여기서는 시편 말씀으로만 말씀드리겠습니다. here however we shall adduce only what is said in David:
내가 그의 장막에서 즐거운 제사를 드리겠고 노래하며 여호와를 찬송하리로다 I will sacrifice in the tent of Jehovah sacrifices of shouting, I will sing, yea, I will sing praises unto Jehovah, (시27:6)
여기 ‘장막’은 천적인 것을, ‘소리치며 즐거워함’, ‘노래함’, 그리고 ‘찬송함’은 거기서 나오는 영적인 것을 표현합니다. where by “tent” is expressed what is celestial, and by “shouting,” “singing,” and “singing praises,” what is spiritual thence derived.
또 Again:
1너희 의인들아 여호와를 즐거워하라 찬송은 정직한 자들이 마땅히 할 바로다 2수금으로 여호와께 감사하고 열 줄 비파로 찬송할지어다 3새 노래로 그를 노래하며 즐거운 소리로 아름답게 연주할지어다 4여호와의 말씀은 정직하며 그가 행하시는 일은 다 진실하시도다 Sing unto Jehovah, O ye righteous, for his praise is comely for the upright; confess ye to Jehovah on the harp, sing unto him with the psaltery, an instrument of ten strings. Sing unto him a new song, play skillfully with a loud noise; for the Word of Jehovah is right, and all his work is in the truth, (시33:1-4)
신앙의 진리들을 보여주는 말씀이며, 다음과 같은 내용입니다. denoting the truths of faith, concerning which these things are said.
[2] 영적인 것들, 혹은 신앙의 진리들과 선들은 수금과 비파, 노래와 노래 관련 악기들을 가지고, 반면, 신앙 관련 거룩하거나 천적인 것들은 관악기 같은 걸로 즐겁게 경축하였습니다. Spiritual things, or the truths and goods of faith, were celebrated with the harp and psaltery, with singing and analogous instruments, but the holy or celestial things of faith were celebrated with wind instruments, such as trumpets and the like;
그리고 이것이 성전에 대하여 왜 그렇게나 많은 악기들이, 그리고 그렇게나 자주 사용되었는지 하는 이유입니다. 그것은 이런저런 주제마다 해당 특정 악기로 경축되도록 하기 위해서입니다. and this was why so many instruments were used about the temple and so often, in order that this or that subject might be celebrated with certain instruments;
그리고 이런 사유로, 말씀에서 경축에 사용된 악기를 보면 관련 주제를 이해할 수 있는 것입니다. and in consequence of this the instruments came to be taken and understood for the subjects that were celebrated with them.
[3] 또 Again:
22나의 하나님이여 내가 또 비파로 주를 찬양하며 주의 성실을 찬양하리이다 이스라엘의 거룩하신 주여 내가 수금으로 주를 찬양하리이다 23내가 주를 찬양할 때에 나의 입술이 기뻐 외치며 주께서 속량하신 내 영혼이 즐거워하리이다 I will confess to thee with the psaltery, even thy truth, O my God; unto thee will I sing praises with the harp, O thou holy one of Israel; my lips shall sing when I sing praises unto thee, and my soul which thou hast redeemed, (시71:22-23)
여기도 신앙의 진리들이 상징되고 있습니다. where also the truths of faith are signified.
또 Again:
감사함으로 여호와께 노래하며 수금으로 하나님께 찬양할지어다 Answer to Jehovah in confession, sing praises upon the harp unto our God; (시147:7)
‘감사’(고백)는 신앙의 천적인 것들을 존중하는 것이며, 그래서 ‘여호와’가 언급되는 것입니다. “confession” has respect to the celestial things of faith, and therefore mention is made of “Jehovah”;
그리고 ‘수금으로 찬양함’은 신앙의 영적인 것들과 관계되며, 그래서 ‘하나님’이 호칭 되고 있는 것입니다. and to “sing praises upon the harp” has reference to the spiritual things of faith, wherefore “God” is spoken of.
다시 Again:
춤 추며 그의 이름을 찬양하며 소고와 수금으로 그를 찬양할지어다 Let them praise the name of Jehovah in the dance, let them sing praises unto him with the timbrel and harp, (시149:3)
여기 ‘소고’는 선을, ‘수금’은 진리를 상징합니다. 선과 진리로 주님을 찬양하는 것입니다. where the “timbrel” signifies good, and the “harp” truth, which they praise.
[4] 다시 Again:
3나팔 소리로 찬양하며 비파와 수금으로 찬양할지어다 4소고 치며 춤 추어 찬양하며 현악과 퉁소로 찬양할지어다 5큰 소리 나는 제금으로 찬양하며 높은 소리 나는 제금으로 찬양할지어다 Praise God with the sound of the trumpet; praise him with the psaltery and harp; praise him with the timbrel and dance; praise him with stringed instruments and the organ; praise him upon the loud cymbals; praise him upon the cymbals of shouting. (시150:3-5)
이 악기들은 신앙의 선과 진리를 나타냅니다. 이 선과 진리가 찬양의 주제입니다. These instruments denote the goods and the truths of faith which were the subjects of praise;
이 각각의 악기들이 무슨 특별한 상징 없이 여기 이렇게나 많이 언급될 리가 없다고 사람들은 믿기 때문입니다. for let no one believe that so many different instruments would have been here mentioned unless each had a distinct signification.
다시, 선과 진리에 관한 지식들을 언급하면서, Again, referring to the knowledges of good and truth:
3주의 빛과 주의 진리를 보내시어 나를 인도하시고 주의 거룩한 산과 주께서 계시는 곳에 이르게 하소서 4그런즉 내가 하나님의 제단에 나아가 나의 큰 기쁨의 하나님께 이르리이다 하나님이여 나의 하나님이여 내가 수금으로 주를 찬양하리이다 O send out thy light and thy truth, let them lead me, let them bring me unto the mountain of thy holiness, and to thy habitations, and I will go in to the altar of God, unto God, the gladness of my exultation; yea, I will confess unto thee upon the harp, O God, my God. (시43:3, 4)
[5] 이사야에서, 신앙에 속한 것들과 그에 관한 지식들을 언급하시면서 In Isaiah, referring to the things that are of faith, and the knowledges thereof:
잊어버린 바 되었던 너 음녀여 수금을 가지고 성읍에 두루 다니며 기묘한 곡조로 많은 노래를 불러서 너를 다시 기억하게 하라 하였느니라 Take a harp, go about the city, play well, sing many songs, that thou mayest be called to remembrance. (사23:16)
같은 내용이 계시록에서는 계속해서 훨씬 더 명료하게 표현됩니다. The same is expressed still more plainly in John:
그 두루마리를 취하시매 네 생물과 이십사 장로들이 그 어린 양 앞에 엎드려 각각 거문고와 향이 가득한 금 대접을 가졌으니 이 향은 성도의 기도들이라 The four animals and the four and twenty elders fell down before the lamb, having every one of them harps, and golden vials full of incense offerings, which are the prayers of the saints, (계5:8)
여기 누가 보아도 분명 생물들과 장로들은 거문고를 갖고 있지 않습니다. ‘거문고’는 신앙의 진리를, ‘향이 가득한 금 대접’은 신앙의 선을 상징합니다. where it must be evident to everyone that the animals and elders had not harps, but that by “harps” are signified the truths of faith, and by “golden vials full of incense offerings,” the goods of faith.
시편에서 이들 악기들을 ‘찬송’과 ‘감사’로 표현하고 있습니다. In David the performances on the instruments are called “praises” and “confessions.” (Ps. 42:5; 69:31)
내 영혼아 네가 어찌하여 낙심하며 어찌하여 내 속에서 불안해 하는가 너는 하나님께 소망을 두라 그가 나타나 도우심으로 말미암아 내가 여전히 찬송하리로다 (시42:5)
30내가 노래로 하나님의 이름을 찬송하며 감사함으로 하나님을 위대하시다 하리니 31이것이 소 곧 뿔과 굽이 있는 황소를 드림보다 여호와를 더욱 기쁘시게 함이 될 것이라 (시69:30-31)
그리고 계시록 다른 곳에서 And in another place in John:
2내가 하늘에서 나는 소리를 들으니 많은 물 소리와도 같고 큰 우렛소리와도 같은데 내가 들은 소리는 거문고 타는 자들이 그 거문고를 타는 것 같더라 3그들이 보좌 앞과 네 생물과 장로들 앞에서 새 노래를 부르니 땅에서 속량함을 받은 십사만 사천 밖에는 능히 이 노래를 배울 자가 없더라 I heard a voice from heaven as the voice of many waters, and I heard the voice of harpers harping with their harps, and they sang a new song. (계14:2-3)
또 다른 구절에서 And in another place:
또 내가 보니 불이 섞인 유리 바다 같은 것이 있고 짐승과 그의 우상과 그의 이름의 수를 이기고 벗어난 자들이 유리 바다 가에 서서 하나님의 거문고를 가지고 I saw them standing by the sea of glass having the harps of God. (계15:2)
다음 사실들은 언급하는 것이 유익하지 싶습니다. 천사들과 영들은 선과 진리에 관한 자기들의 차이에 따라 소리를 구분합니다. 노래할 때 나는 소리, 악기를 연주할 때 나는 소리, 그리고 말을 할 때 나는 목소리 등의 소리를 말합니다. It is worthy of mention that angels and spirits distinguish sounds according to their differences with respect to good and truth, not only those produced in singing and by instruments, but also those of voices;
그들은 아무도 똑같은 소리를 내는 사람이 없음을 압니다. 천국은 각자의 선과 진리의 본성과 본질만큼 그 소리도 일치하기 때문입니다. (그래서 그들은 상대방의 소리를 들으면 그 사람의 선과 진리의 상태를 압니다. 천국 그 수 많은 구성원들 누구 하나도 선과 진리의 상태가 똑같지 않기 때문입니다. 마치 지상 각 사람의 지문(指紋)이 다 다르듯, 성문(聲紋)이 다 다르듯 천국 구성원들의 선과 진리의 상태 역시 다 다르기 때문입니다.) and they admit none but such as are in accord, so that there may be a concord of the sounds, and consequently of the instruments, with the nature and essence of the good and the true.
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